Ohita navigointi

Kasvissyönnillä parantavia vaikutuksia

Kasvissyönti tarkoittaa ruokavaliota, johon ei kuulu tiettyjä sekaruokavalioon kuuluvia eläinkunnan tuotteita tai ei mitään eläinkunnan tuotteita. Kasvissyönnin motiivit ovat useimmiten eettisiä, uskonnollisia, terveydellisiä tai ekologisia.

Joonilainen luonnontieteilijä Thales oli yksi antiikin seitsämästä viisaasta. Hänen oppi-isänsä oli Pythagor. Thales keskittyi ruokavaliossa pääasiassa syöjän hyvinvoinnin kehittämiseen, mutta Pythagoras vei ajatusta pidemmälle. Pythagoras ja hänen seuraajansa eivät syöneet lihaa, koska uskoivat, että eläimilläkin on sielu. Lisäksi hän uskoi, että jos ihminen luopuisi eläinten tappamisesta ravinnon vuoksi, niin tappamisen taito katoaisi ja samalla sodat loppuisivat. Pythagoras eli raakaravinnolla ja hän ei ilmeisesti käyttänyt hunajaa lukuun ottamatta muitakaan eläinkunnan tuotteita. Kaikkia vegetaristeja kutsuttiinkin pythagoralaisiksi, kunnes 1800-luvun puolessa välissä perustettiin ensimmäiset vegetaristiyhdistykset ensin Englantiin ja sitten Yhdysvaltoihin. Nimi johdettiin latinankielisestä sanasta "vegetus", joka tarkoittaa tervettä.
Kasvisruokavalioiksi ei yleensä lasketa ruokavalioita, jotka sisältävät esimerkiksi kalaa ("pesco-vegetarismi") tai kanaa ("pollo-vegetarismi"), vaikka jotkut tällaista ruokavaliota noudattavat henkilöt kutsuvat itseään kasvissyöjiksi. Vegetaristit ja vegaanit kritisoivat erityisesti kana-kasvissyöjiä, koska tällainen ruokavalio on eläinten kannalta jopa huonompi kuin tavallinen sekaruokavalio.
Tavallisesti kasvissyönnillä tarkoitetaan vegetarismia eli ruokavaliota, joka ei sisällä lihaa. Toinen merkittävä kasvissyönnin alalaji on veganismi, johon ei kuulu mitään eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita.
Vegetaristisella ruokavaliolla käsitetään yleensä sellaista ruokavaliota, johon ei kuulu mitään lihaa eikä verituotteita, ei siis myöskään kanaa eikä kalaa, mutta johon kuuluvat yleensä maitotuotteet ja kananmuna.
Vegaani on henkilö, joka pyrkii välttämään kaikkia eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita ja eläinten riistoon perustuvia palveluita. Vegaani ei käytä ruokavaliossaan lainkaan lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita, hunajaa tai näiden johdannaisia eikä yleensä pukeudu vaatteisiin, jotka on tehty nahasta, villasta tai silkistä.

Kasvissyöjiä on monensorttisia
Ovo-vegetaristi on henkilö joka käyttää kasviksia ja kananmunaa, sekä lakto-ovo-vegetaristi on henkilö joka käyttää maitoa ja kananmunaa. Fenno-vegetaristi käyttää vain Suomessa tuotettuja kasviksia. Seuraavat etuliitteet ovat vegetarismin määritelmän vastaisia. Nämä henkilöt käyttävät joitain – mutta eivät kaikkia – lihatuotteita. Pesco-vegetaristi käyttää myös kalaa. Pollo-vegetaristi syö kanaa ja muita lintuja. Demi-vegetaristi ei syö nisäkkäiden lihaa, kun taas semi -vegetaristi syö vain harvoin nisäkkäiden lihaa. Veganismista johdettu sana fruitaristi tarkoittaa henkilöä joka syö vain hedelmiä. Elävän ravinnon syöjät ovat vegetaristeja, jotka syövät kypsentämätöntä ruokaa.
Ravitsemusta on tarkkailtava
Lakto-ovo-vegetaristinen ruokavalio on oikein koostettuna tervellinen kaikenikäisille. Aloittavan vegetaristin kannattaa kuitenkin tutustua kasvisruokavalion terveydellisiin puoliin huolellisesti, koska jos vain jättää länsimaisesta sekaruokavaliosta lihan pois, saattaa tehdä omalle terveydelleen hallaa. Lakto-ovo-vegetaristin kannattaa kiinnittää huomiota B12-vitamiiniin ja D-vitamiiniin, joita saa pääasiassa vain eläinkunnan tuotteista. D-vitamiinia saa myös kasvismargariineista sekä kanttarelleista. Riitävän proteiinin saanti on lakto-ovo vegetaristille hyvin helppoa ja tutkimusten mukaan vegetaristien raudansaanti ja hemoglobiini-arvot ovat yhtä hyvällä tasolla kuin sekaruoan syöjillä.
D-vitamiinin, raudan ja kalsiumin saantiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota;B12-vitamiini on helpoimmin saatavissa sillä rikastetuista elintarvikkeista, lisäravinteena tai pistoksena. Erityisesti lasten osalta ravintoaineiden saantia kannattaa tarkkailla aktiivisesti ja asiasta keskustella asiantuntijoiden kanssa.

Voit pureutua kasvissyöntiin ja eläinten oikeuksiin mm.näiden linkkien kautta:
Reilukauppa
ruoka-aika.net

Oikeutta Eläimille

eläimet.net



Iiris Purontaus, Petri Voutilainen 01.11.05

Katso myös
» Animalia
» Vegaaniliitto

Kuuluisa kasvikeittokirja 2

» Etusivu index

Jutut
» Kasvissyönnin historiaa

» Teresa Välimäki

» Sari Puumalainen ja Risto Kaskilahti