Ohita navigointi

Autoton päivä karkotti autot kiertoteille

Kansainvälinen autoton päivä vapautti Helsingin ydinkeskustan jalankulkijoille.

Maanantaina 22.9. Pohjois- ja Etelä-Esplanadien lähikadut rauhoitettiin pihakaduiksi ja alueella sallittiin vain tonttiliikenne. Jopa bussilinja 16 häädettiin pois omalta reitiltään. Autottoman päivän tarkoituksena on kyseenalaistaa auton tarpeellisuutta kaupunkien keskustoissa ja korostaa kevyen ja julkisen liikenteen asemaa.

Bussilinja 16 evakkoon


Helsingin kaupunki oli onnistunut rauhoittamaan keskustan autoliikenteeltä hyvin; vain yksittäisiä autoilijoita pyöri siellä täällä. Kun barrikaadit pystytettiin rauhoitetun alueen reunoille, myös alueen läpi kulkeva linja 16 siirrettiin poikkeusreitille. Esplanadien sijasta linja 16 kulki Rautatieaseman editse.

Ilmeisesti Helsingin kaupungille ei välähtänyt mielessä, että bussit autottomalla Espalla olisivat olleet mitä mainioin markkinointikeino joukkoliikenteelle. Kun autot ovat poissa, lihasvoimalla ja julkisilla liikennevälineillä kulkeminen on joustavaa ja nopeaa. Eikä linjan 16 maakaasubusseilla olisi ollut mitään hävettävää edes päästöjensä suhteen.

Ainoa bussi, joka Esplanadeille oli päästetty, oli HKL:n maakaasubussi, joka esitteli vähäpäästöisyyttään niille harvoille, jotka ymmärsivät auton olevan osa tapahtumaa. Puolen päivän jälkeen autossa oli käynyt kourallinen asiakkaita. Ehkä bussi olisi saanut enemmän huomiota, jos se olisi ollut esillä HKL:n arkkinointiteltan kupeessa.
Rauhallinen Espan puisto


Autojen puuttuminen teki Esplanadin puistosta rauhallisen ja raikkaan kävelypaikan. Jo aikaisempien vuosien kokemukset autottoman päivän vähäisistä paikallisista päästöistä Esplanadin puistossa tuntuivat konkreettisilta. Puiston ilma ei tuntunut tavallisen raskaalta. Ilmassa oli enemmänkin raikasta syksyä.

YTV mittailikin puiston paikallisia päästöjä autottomana päivänä. Jotta voitaisiin todistaa, että autoton keskusta on puhtaampi, on YTV tehnyt vastaavia mittauksia normaaleina arkipäivinäkin. Mittausten tulokset julkistetaan lokakuussa.

Liikenteen melu ja säästeet eivät kuitenkaan kokonaan kaikonneet Helsingin keskustasta. Pihakatualueen laidoilla, Kaivokadulla ja Kauppatorin kupeessa, jouduttiin kärsimään runsaasta liikenteestä. Monille keskustaan ajaneille autoilijoille liikennerajoitukset tulivat yllätyksenä ja itselle parhaiten sopineen reitin keksiminen tuotti vaikeuksia.

Milloin mahdamme nähdä täysin autottoman Helsingin keskustan?



Lauri Räty 22.09.03
lauri.raty@iki.fi

Katso myös
» Autoton päivä Suomessa
» Kansainvälinen autoton päivä