Ohita navigointi

Rannekekampanjalla herätetään asenteita

Ei saa hävittää -asennerannekkeella voi ottaa kantaa. Kuva: Helsingin kaupunginmuseo.

Suomen museot nuorentavat ilmettään ja aloittavat valtakunnallisen asennerannekekampanjan motolla "Ei saa hävittää". Turkooseja rannekkeita myydään aikuisille ja oransseja lapsille.

Ensimmäiset kahden euron hintaiset rannekkeet laitettiin myyntiin Kalevalan päivänä Helsingin kaupunginmuseon museokaupassa Sofiankadulla. Museoiden mukaan rannekkeen ostamalla voi omalta osaltaan tukea museoiden työtä ja olla mukana säilyttämässä kotimaista kulttuuriperintöä.

Jokapäiväisessä arjessa näkyvän kulttuurisen perinnön kirjo on moninainen ja se koostuu monista historian kerrostumista. Jokainen voi jättää oman jälkensä historiaan esimerkiksi ottamalla valokuvia nykypäivästä tai keräämällä ja välittämällä omia muistojansa eteenpäin.

"Paljon vanhaa on hävitetty ja paljon tulee vielä väistämättä häviämään, koska kaikkea ei voi säilyttää. 'Ei saa hävittää' -asenne on silti tärkeä. Kaikkein suurinta hävitystä aiheuttavat tietämättömyys ja välinpitämättömyys", Helsingin kaupunginmuseosta todetaan toiveikkaasti.



Matias Orola, kuva: Helsingin kaupunginmuseo 28.02.06
matias.orola@toimitus.hattu.net

Katso myös
» Helsingin kaupunginmuseo verkossa
» Suomen Punaisen Ristin SOS-ranneke