Ohita navigointi

Muotimessut keräsivät ennätysyleisön

Muotimessuilla esiteltiin MKS Design Oy:n kevään ja kesän muotia. Kuva: Scanfotos/Leena AroHelsingin Messukeskuksessa 24.-26.1.2004 järjestetyt Muotimessut keräsivät yleisöpäivänään yli 10 500 muodista kiinnostunutta kuluttajaa, jotka tutustuivat alkavan kevään ja kesän trendeihin. Ammattilaisille tarkoitettuina messupäivinä luotiin katsausta jo syksyn ja talven muotivirtauksiin.

Ateenan kesäolympialaiset vaikuttavat kesän muotiin
Muotikoordinaattori Johanna Salovaara on tutustunut muotimaailman trendeihin ja kertoo niiden sisältävän tänä vuonna urheilullista henkeä.
"Kesän 2004 muotiteemat ovat iloinen ja värikäs sekoitus Aasiaa, antiikkia, Ateenan kesäolympialaisia, 50- ja 60-luvun nostalgiaa ja vauhdikasta surffaus- ja rantaelämää. Tyylejä, värejä ja kuvioita sekoitetaan estottomasti ja mielikuvituksellisesti. Kauden ehdoton suosikkikuvio on raita, joka usein esiintyy monivärisenä" kertoo Salovaara Suomen Messujen tiedotteessa.

Ensi talvena ollaan huoliteltuja ja elegantteja
Salovaaran mukaan talven 2004–05 muodissa siirrytään pukeutuneeseen, huoliteltuun ja eleganttiin suuntaan.
"Uusasiallisen puku- ja bisnespukeutumisen merkitys kasvaa ja koordinoidut kokonaisuudet palaavat. Vaatteissa painopiste on yläosassa: isot kaulukset, suuret poolot, laajat hihat yhdistettynä kapeaan alaosaan. Kauden trendikäs asu on esimerkiksi suuri tunika tai poncho kapeiden housujen ja saappaiden kanssa."

Kultainen Vaatepuu 2004 -palkinto Nansolle
Kymmenettä kertaa Muotimessuilla jaettavan Kultainen Vaatepuu -palkinnon sai tänä vuonna Nanso Oy.
"Nanso on pitkän linjan yritys, joka on ottanut rohkeita askeleita eteenpäin ja löytänyt tuoreita keinoja uudistua ja uudistaa brändejään. Nuorten suunnittelijoidensa mallistoilla Nanso on onnistunut tavoittamaan myös modernit nuoret kaupunkilaiset", palkintoraadin puheenjohtaja Riitta Lindegren sanoo. Kultainen Vaatepuu palkinnon on ideoinut Suomen Messut yhdessä Muoti-Vatevan, Gloria-lehden ja Stockmannin kanssa. Palkintoa symboloi kultainen vaatepuu.

Kultainen Vaatepuu -palkinnon saaneen Nanso Oy:n syksyn ja talven muotia 2004. Kuva: Scanfotos/Leena Aro

Trendien maailma houkuttelee entistä enemmän miehiä
TNS Gallupin Suomen Messujen toimeksiannosta tekemän kävijätutkimuksen mukaan yli 80% kävijöistä oli tyytyväisiä Muotimessujen kokonaisantiin ja lähes puolet messuvieraista vietti messuilla yli kolme tuntia. Muotimessuilla vierailevien miesten osuus on nopeassa kasvussa. Vuosi sitten tammikuussa 2003 miehiä oli 11 prosenttia messuvieraista ja tällä kertaa jo 22 prosenttia kävijöistä.

Nuorten muotia vaikea löytää messuilta
Muotimessujen tarjonnan keskeltä oli varsin vaikeaa löytää nuorten muotia. Vaikka messuille oli ilmoittautunut kaikkiaan reilut parikymmentä nuorisomuotia edustavaa liikettä, hukkui niiden tarjonta keski-ikäisten trendiyritysten laajaan tuotevalikoimaan. Muotimessujen tulevaisuuden haasteena olisikin tehokkaan ja nuorekkaan kokonaisuuden luominen ikääntyvän muotitarjonnan keskelle.

Nuorten trendit radion esittelyssä keväällä
Radio Punahatun Kahden Tulen Välissä ohjelma esittelee vuoden 2004 nuorekasta muotia alkukeväällä perjantaisin. Helmi-maaliskuun aikana kuullaan inserttejä, joiden aiheina ovat niin muodikkaat vaatteet, kengät, aurinkolasit, reput kuin huivitkin. Avaa ja kuuntele Free Your Mindin radiosoitinta kevätperjantaisin klo 17.00-18.00. Raikkaina oppaina muodin maailmaan toimivat Essi Tarvonen ja Matias Orola.



Matias Orola, Essi Tarvonen, kuvat: Scanfotos/Leena Aro 25.01.04
matias.orola@toimitus.hattu.net

Katso myös
» Helsingin muotimessujen esittelysivut
» Finatex tarjoaa yleisölle pukeutumisvinkkejä