Ohita navigointi

Helsingin joukkoliikenne oli pysähdyksissä

HKL:n työnseisaus 13.9.2004. Kuva: Matias Orola.

HKL:n kuljettajien työnseisauksen vuoksi Helsingin joukkoliikenne pysähtyi suureksi osaksi maanantaina 13.9.2004 vuorokauden ajaksi.

Lakko alkoi maanantaina aamuyöllä
Helsingin kaupungin liikennelaitoksen työntekijöiden lakko käynnistyi pääkaupungissa maanantaina 13.9.2004 klo 3.00. Lakon vaikutukset kohdistuivat Helsingin metroon, raitiovaunuihin ja noin 90:ään HKL-bussiliikenteen liikennöimään bussilinjaan pääkaupunkiseudulla. Lakossa olivat mukana myös liikennelaitoksen korjaamo ja huolto.

Lakkoilevia Helsingin kaupungin liikennelaitoksen kuljettajia oli kaikkiaan 1 400. Muut kuin HKL:n ajamat bussilinjat eivät olleet maanantaina alkavan lakon piirissä ja niiden lähdöt pyrittiin hoitamaan normaalisti. Tietoja lakon aikana ajettavista vuoroista sai parhaiten HKL:n internet-palvelusta osoitteessa http://www.hkl.fi/.

VR lisäsi pääkaupunkiseudun junakalustoaan maanantaisen lakon ajaksi, mikä toi sujuvuutta Helsingin keskustan ja esikaupunkialueiden väliseen liikkumiseen. Taksiyrityksillä oli maanantaina käytössään koko 1400:n auton kapasiteetti, mutta suurin osa helsinkiläisistä tyytyi tilausautojen sijaan käyttämään polkupyöriä tai kävelemään.

HKL:n lähestyvä työnseisaus 13.9.2004 näkyi viikonlopun lehtien otsikoissa. Kuva: Matias Orola.

Työntekijäpuoli vastustaa yhtiöittämistä
Helsingin kaupungin liikennelaitoksen kuljettajat menivät lakkoon maanantaina, koska he vastustavat HKL:n linja-autoliikenteen ja Suomen Turistiauton yhdistämistä osakeyhtiöksi ensi vuoden alussa. Helsingin kaupunginvaltuuston pitäisi päättää mielipiteitä herättäneestä yhdistymissuunnitelmasta keskiviikkona 15. syyskuuta 2004.

"Emme vastusta HKL-bussiliikenteen ja Suomen Turistiauton yhdistämistä, vaan osakeyhtiötä", HKL:n pääluottamusmies Tapio Havasto painotti viikonloppuna Kunta-alan ammattiliiton (KTV) kotisivulla. Havaston mukaan kokemukset esimerkiksi YTV:n jätehuollon yhtiöittämisestä vuosia sitten eivät ole olleet hyviä.

Pääluottamusmies Havaston mukaan lakkotoimilla haluttiin muistuttaa kaupungin omasta palvelusta ja sen säilyttämisen tärkeydestä. Kunnallinen liikenne on Havaston mielestä niin merkittävä toimiala, että se on ehdottomasti säilytettävä jatkossakin omana tuotantona.

HKL:n työnseisaus pysäytti kaikki Helsingissä kulkevat raitiolinjat maanantaina 13.9.2004. Kuva: Matias Orola.

Työnantajapuolen mukaan lakko oli laiton
Kuntatyönantajia edustavan Kunnallisen työmarkkinalaitoksen mukaan HKL:n lakko oli laiton. KT sanoi jo ennen työnseisausta, että lakko aiheuttaisi työssä kävijöille ja muille palvelujen käyttäjille kohtuutonta haittaa. KT oli lähettänyt lakkoa edeltävänä perjantaina työtaistelua koskevat valvontakirjeet KTV:lle ja KVL:lle sekä Kunta-alan unionille.

"Kunnallinen työmarkkinalaitos kehottaa järjestöjä ryhtymään toimiin lakon estämiseksi. Kunta-alalla on voimassa valtakunnalliset virka- ja työehtosopimukset, joiden voimassa ollessa niihin kohdistuvat työtaistelutoimet ovat lain mukaan kiellettyjä", työnantajapuolen tiedotteessa ilmoitettiin perjantaina. Lakko oli kuitenkin väistämätön.

Myös Ylen Aikaisen haastattelema Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jussi Pajunen oli maanantaina järjestetyn lakon osalta eri linjoilla HKL:n työntekijäpuolen kanssa. Pajusen mukaan juuri HKL:n yhtiöittäminen takaisi palvelutason tulevaisuudessa. Pelkoon tulevan yhtiön myymisestä hänellä oli selvä vastaus: yhtiötä ei myytäisi.



Matias Orola 14.09.04
matias.orola@toimitus.hattu.net

Katso myös
» Helsingin kaupungin liikennelaitos
» Työriitojen sovittelu Suomessa

HKL:n lakko 2004

» Joukkoliikennelakko

» Lakkopäivän galleria