Ohita navigointi

Pala taivasta Ääni ja Vimma 2008

Istun Free Your Mindin Äänen ja Vimman torstain alkupalaverissa.
Tunnelma on yllättävän rauhallinen, vaikka kaikki tietävät tunninkuluttua olevan kiire livelähetystä tehdessä. Sivukorvalla kuuntelen kameraohjaajan neuvovan kuvaajia: "Ei mitään ylimääräisiä torsoja. Päättäkää kuvaatteko kitaraa vai kitaristia". Jännitys valtaa mieleni; mitähän ilta tekniikkapuoleen tutustuen tuo tullessaan.


Ensimmäisen kerran kävellessäni "taivaan" läpi, huomaan monta suurta Mac-koneen näyttöä, mutten jää kummastelemaan niitä sen pidemmäksi aikaa vaan jatkan matkaani. Taivaassa tapahtuu livekuvaajien ohjaus, nauhoitus ja lavalta tulevan äänen miksaus.

Bändikatselmuksen ensimmäisen bändin ollessa lavalla astelen taas taivaaseen. Esiintyjien musiikin pauhusta huolimatta taivas on yllättävän hiljainen, en voi kuin ihmetellä äänieristysten vahvuutta. Hetken olen kuin eri planeetalta tekniikan keskelle pöllähtänyt lapsonen; en ymmärrä ollenkaan ympärilläni tapahtuvaa, vaikka näen lavan vieressä olevilla suurilla screeneilläkin näkyvän kuvan ja kuulen mitä ohjaaja puhuu kuulokemikrofoniinsa: "Hyvä ykkönen, ja sitten mennään kakkosen kuvaan...nyt, ollaan kakkosen kuvissa ja seuraavaks nelonen... nyt ja ollaan nelosen kuvissa, hyvä nelonen". Kuunnellen edelleen ohjaajan puhetta kurkistelen äänimiksaajan olan takaa miksauspöytää, joka näyttää hieman tutummalta tapaukselta. Huokaisen helpotuksesta, ehkä ymmärrän vielä illan aikana jotakin tekniikkapuolen tapahtumista.

Saan käsiini toisen Free Your Mind-liveradiolähetystä tekevän toimittajan, Henryn, jolla on hetki aikaa jutella kanssani. Hän kertoo olleensa Äänessä ja Vimmassa töissä jo maanantaina, jolloin lähetyksen tekeminen oli hieman vaikeampaa ennestään tuntemattoman kaluston kanssa. Henry on ollut Äänen ja Vimman aikana myös kuvaamassa, mutta pitää radiolähetyksen tekemisestä enemmän, koska saa myös omat mielipiteensä kuuluviin sitä kautta. Aiempaa kokemusta hänellä on radion tekemisestä hieman; hänellä on ollut kavereidensa kanssa oma nettiradio aikoinaan.

Käväisen taivaassa uudelleen, jolloin ohjaajankin työ alkaa valottua minulle paremmin. Ohjaajan edessä on yhteensä viisi näyttöä: yksi isompi, jonka kuva on sama kuin yleisölle näkyvässä screenissä, sekä neljä pientä, joista näkyy jokaisen neljän liikkuvan kameran kuva, jotta ohjaaja osaa suunnitella eri kameroiden kuviin siirtymisen. Aikaa tähän suunnitteluun ei kuitenkaan ole hukattavissa, vaan ohjaajan täytyy tehdä päätökset salamannopeasti, kertoa aikomuksistaan kuvaajille kuulokemikrofonin kautta ja samalla ohjeistaa kuvaajia parhaan mahdollisen oton aikaansaamiseksi. Miksaajankin homma näyttää kiireiseltä, pitäähän hänen olla koko ajan korva tarkkana äänen sopivan balanssin ylläpitämiseksi. Bändeille annettavien DVD-nauhoitusten vahtijalla on ilmeisesti hieman rennompi työ, sillä hänen ei tarvitse tarkkailla ja ennakoida lavalla tapahtuvaa eikä olla valmiina toimimaan yllättävien käänteiden vaatimalla tavalla.

Illan jälkeen olen edelleen päästäni pyörällä tekniikka-alueen tapahtumista, mutta tunnen itseni kuitenkin edes hieman viisaammaksi, mitä livetapahtuman aikaansaamiseen tulee.



Jasmin Nakari 08.05.08
toimitus@toimitus.hattu.net

Katso myös
» Ääni ja Vimma kotisivut
» Kulttuuriareena Gloria