Ohita navigointi

Kaupunkipyörät palaavat liikenteeseen

Kaupunkipyörät palaavat Helsingin katukuvaan 11.06.07. Pyöriä on käytössä viime vuoden tapaan reilu kaksisataa kappaletta. Kesän aikana niistä puolet kulutetaan käyttökelvottomiksi.

Noin puolet pyöristä vaativat viime kesän jälkeen pientä korjausta. Loput 100 pyörää hajotettiin niin pahasti, ettei niitä saatu korjattua. Uudet kaupunkipyörät tulivat Helkamalta. Pyörät ovat muuten samanlaisia viimevuotisten kanssa, mutta muovisia lokasuojia on vaihdettu metallisiin kestävyyden takia. Myös tarroja on uusittu.

Rikkinäiset kaupunkipyörät huolletaan Koskelassa, HKL:n varikolla. Pyöriä myös säilytetään korjaamolla aina kun niitä ei tarvita. Varapyöriä löytyy korjaamosta paljon. Nurkat ovat täynnä tuhrittuja renkaita ja seinät nojailevat osarikkoja pyöriä. Työntekijät ovat Otto Klockars, 21, ja Matti Koivurinta, 22, hakevat viallisen tai väärästä paikoista löytyneen pyörän korjaamoon keltaisella pakettiautollaan. Rikkinäisen pyörän tilalle viedään varapyörä ensimmäiseen vapaaseen palautustelineeseen.

Pyörien korjaus on helppoa ja nopeaa. Yleisimpiä vikoja ovat rikkinäiset lukot ja satulan puuttuminen. Töhryjä on paljon, varsinkin renkaissa. Jos pyörä on pahasti rikkinäinen eikä siitä saada varaosia, se heitetään pihalla olevalle metallilavalle. Pyöriä tulee huoltoon päivittäin. Erikoisin löytöpaikka on ollut Kulosaaressa sillalla roikkunut kalaverkko. Kauemmiltaan pyörä on haettu Hämeenlinnasta. Useita pyöriä on haettu myös ihmisten rappukäytävistä.

Huoltamalla toimiviksi


Kauden päätyttyä kaikki pyörät tuodaan tarkastettavaksi. Talven aikana uusitaan renkaiden tarrat, heijastimet, kellot ja mahdollisesti vioittuneet lokasuojat. Ne tehdään perushuollolla yleisesti toimiviksi. Työntekijöitä on kaksi, pyöriä kaksisataa. Hallista löytyi myös tandem-kaupunkipyörä, joka ei valitettavasti ole käytössä. ”Meillä on sellainen tapa, että pistetään pyörien panttirahat yhteiseen purkkiin ja jaetaan ne sitten kauden loputtua tasan”, Klockars ja Koivurinta kertovat.

Kaupunkipyöriä

Kaupunkipyöriä on moitittu niiden epämukavuudesta. Tämä voi johtua siitä, että renkaat ovat kokokumia. Siksi pyörät ovat raskaampia kuin tavalliset ja saattavat olla epämukavampia ajaa. Kumit ovat kuitenkin kestäviä eivätkä puhkea helposti. Pyörät on rakennettu myös ajatuksella, ettei niistä voi varastaa varaosia omiin pyöriinsä.

Pyörät lisänä liikennejärjestelmään


Kaupunkipyörät otettiin käyttöön Helsingissä vuonna 2000. Helsinki toimi tuolloin kulttuurikaupunkina ja täytti 450 vuotta. Kaupunkipyörien tarkoituksena on kaupunkikuvan- ja kulttuurin sekä turismin edistys. Ne ovat ympäristöystävällisiä ja toimiva lisä liikennejärjestelmään. Idea kaupunkipyöriin tuli Liikenneliitolta, joka teki niistä selvityksen kulttuurikaupunkisäätiön tilaamana. Nyt pyörät ovat Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) hallinnoimia. Suomessa kaupunkipyöriä on Helsingin lisäksi käytössä Hämeenlinnassa sekä Joensuussa. Muissa maissa niitä käytetään mm. Tallinnassa, Singaporessa ja Oslossa. Ensimmäinen kaupunkipyörien kaupunki on Kööpenhamina, jossa ne otettiin käyttöön jo vuonna 1996

Kaupunkipyöriä

Tietoa kaupunkipyöristä



- Helsingin kaupunkipyörät ovat kaikkien käyttöön tarkoitettuja kulkuneuvoja. Ne tunnistaa helposti niiden neonvihreästä väristä.

- Kaupunkipyörät toimivat kahden euron pantilla. Kun pyörän palauttaa mihin tahansa vapaaseen palautustelineeseen, saa pantin takaisin.

- Palautustelineitä on 26, paikat ovat samat kuin viimevuonna. Eniten käytössä olevat telineet sijaitsevat Rautatientorilla, Lasipalatsilla, Asema-aukiolla ja Kolmen sepän aukiolla.

- Pyörissä on kartta, josta näkee pyöräilyalueen, jonka ulkopuolelle pyörää ei saa ajaa. Se kertoo myös palautustelineiden sijainnit.

- Opastetaulujen tekstit ovat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, joten pyörät ovat hyviä kulkuvälineitä myös turisteille.

- Pyöräilykypäriä voi lainata ilmaiseksi Jugensalista, Pohjoisesplanadi 19.

Kaupunkipyöriä



Roosa Murto 07.06.07
toimitus@toimitus.hattu.net

Katso myös
» Pyöräilyalueen kartta
» Fillari-lehden keskustelufoorumi