Ohita navigointi

Avoimet Foorumit -05 - Mainosväline

Tänä syksynä kuudetta kertaa järjestettävän tapahtuman teemana oli media, mediakriittisyys sekä erilaiset kysymykset median tuottamisesta, sisällöstä ja vaikutuksesta nuoriin. Paikalla oli nuoria yläasteiden kouluista, lukioista, ammatillisista oppilaitoksista sekä nuorisotaloilta. Heidän kysymyksiinsä vastaamassa oli poliitikkoja, tutkijoita, median kanssa työskenteleviä asiantuntijoita, toimittajia, sekä muita vaikuttajia. Olin Idän Avoimissa foorumeissa 23.11 kuuntelemassa näitä keskusteluja, mutta miettimässä myös omaa suhdettani mediaan.

Nuoret miettivät, miksi esimerkiksi vaateketjujen mainonta antaa esimerkiksi naisesta ja naisen ulkonäöstä täysin epärealistisen vaikutelman? Miksi mainonnassa näkee harvemmin normaalipainoisia, tavallisia ihmisiä? Miksi seksiä käytetään mainonnan välineenä?

Jyrki Kasvin mukaan yksi vastaus voisi olla, että ihminen on koukussa tunteisiin ja väkivalta ja seksi herättävät meissä kaikissa niitä aika herkästi. Tämän tietävät myös mainosalalla työskentelevät varsin hyvin. Seksi myi ennen ja seksi myy myös tänään.

Leena Karjalainen Pelastakaa Lapset ry:stä on huolissaan. Hänen havaintojensa mukaan mainonta ja markkinointi raaistuu ja seksualisoituu enemmän ja enemmän.

Minä en ihmettele, jos yhä rohkeammat kuvat ja viestit ympärillämme voivat tuntua joistakin uhkaavilta tai saavat herkemmän ihmisen tuntemaan itsensä hyvin heikoksi. Siveellistä elämää viettäneen kainon mummonkin on ilmeisesti vain kestettävä, kun hän seisoo bussipysäkillä alusvaatemainoksen mallin haaravälissä?

Minua mainosten paljas pinta ei ole loukannut. Mallit ovat kyllä yleensä aika samasta puusta veistettyjä. Mutta miksi mainostajat vaihtaisivat tätä tyyliä, kun ovat huomanneet että se puree kuluttajiin parhaiten? Voisimmeko kuluttajina vaikuttaa mainontaan, emmekä esimerkiksi ostaisi niitä tuotteita joita markkinoidaan mielestämme huonolla tavalla?

Eikö saunakulttuuri kasvata?

Alastomuutta voi käyttää mainonnassa monella eri tapaa ja se vaatii tekijältä taitoa ja hyvää makua. Vähän aikaa sitten kadulla nähty MeNaiset- mainos, jolla kampanjoitiin rintasyöpää vastaan ei varmaan kenenkään mielestä ollut Pelottavan Pornahtava, vaikka siinä paljas rinta näkyikin. Toinen kysymys on sitten, että onko kaikki alastomuus pahasta ja tulisiko alastomuutta hävetä? Emmekö me suomalaiset ole tottuneet näkemään kaikenmuotoisia ja ikäisiä ihmisiä alasti saunakulttuurimme vuoksi? Naisen esineellistäminen on jossain syvemmällä ja tarkkasilmäinen huomaa sen muuallakin kuin pelkästään mainonnassa paljasta pintaa näytettäessä. Siihen liittyy monia naiseuteen ja naisen asemaan liittyviä asioita, joista voisi kirjoittaa jo ihan oman tarinansa.

Ongelmana nähdään myös se, että mainonta tunkee kaikkialle. Esimerkiksi kaupunkikuvamme on mainosten täyttämää, mutta nuorella ei ole oikeutta vaikuttaa elinympäristönsä ulkoasuun edes 10 neliösenttimetrin alueella omalla tarrallaan.

Piilomainontaa?

Piilomainonta ärsyttää. Onko se manipulaatiota? Eikö meillä ole enää oikeutta päättää omista valinnoistamme? Pitääkö piilomainontaan tottua? Monet toteavat, että piilomainontaa on vaikea kitkeä pois. Totuus on myös se, että monia nuorten suosimia ohjelmia ei olisi saatu koskaan tehtyä ilman sponsoreita. Ja sponsorit haluavat näkyä.

Piilomainontaan ei minun mielestäni pitäisi tottua ja sitä pitäisi reilusti vähentää. Monissa viime vuosina tehdyissä tv-sarjoissa ja elokuvissa on ollut niin paljon mainontaa, että se on käynyt todella ärsyttämään. Kaikki mainonta ei enää ole edes niin piilossa. Voimme vain toivoa, että esimerkiksi koulut pysyvät pahimmalta mainonnalta suojassa, eikä vaikkapa joku ylikansallinen yhtiö tule pilaamaan kouluruokaamme.



Saara Kaartimo, kuvat Antti Salminen 30.11.05
saarakartimo@hotmail.com

Katso myös
» Hesan Nuorten Ääni -kampanja
» http://www.apinalaatikko.com - blog median maailmasta

Avoimet Foorumit -05

» TV-minä ja virtuaalisinä – kriittisesti mediasta
» Mitä media on?
» Mainosväline
» Me itse median tuottajina ja kuluttajina
» Väkivaltaviihdettä vai mediaväkivaltaa?
» Loppuyhteenveto