Ohita navigointi

Matkalla Neonvalokaupunkiin


Mistä on suuret nuorisonäytelmät tehty? Ammattitaidosta, harjoittelusta, intohimosta ja ehkä vähän hyve-etiikastakin. Tanssija-koreografi Sami Saikkosen luotsaama, 14-18-vuotiaiden helsinkiläisnuorten tähdittämä Neonvalokaupunki avasi Nuori Kulttuuri 2002 -tapahtuman näyttävästi tanssien.

Neonvalokaupunki todistaa nuorten pystyvän mihin vain. Kyseessä on nimittäin alkujaan täysin kylmä ryhmä, josta vain murto-osa oli ennen Neonvalokaupunkia harrastanut tanssia tai teatteria. Vuoden harjoittelun jälkeen ruma ankanpoikanen on muuntunut ylvääksi joutseneksi ja tinkimättömän ammattitaitoista ryhmää kosiskellaan jatkamaan esityksiä. Tie tähtiin ei kuitenkaan ole ollut mutkaton. Alussa oli Sami, joka tarkkaili vuoden ajan nuoria kaupungilla. Alussa olivat niinikään nuoret, jotka löysivät nuorisotalon seinästä kutsun koe-esiintymiseen.
- Olen itse 35, ja siten kadottanut osan nuoruuden fiiliksistä. Vietin aikaa menemällä nuorten tuntoihin mukaan ja muistelemalla, millaista on olla 14. Mietin myös, mikä on parasta, mitä voin nuorille antaa.
Sami Saikkonen antoi oman ammattinsa tradition nuorille. Hän loi
Neonvalokaupungin käsikirjoituksen ja koreografian rungon ja pelkäsi ennen koe-esiintymistä, ettei paikalle saavu yhtään nuorta. Toisin kävi - 50 nuorta koe-esiintyi ja 40 ryhtyi näytelmäntekoon.

Roolit jäävät estradille

Neonvalokaupunki puhuttelee eri tavoin kuin monet muut nuorten näytelmät.
Saikkonen kertoo, miksi.
- Nuoret ovat itse kirjoittaneet tekstejä ja suunnitelleet koreografioita
näytelmään. Lisäksi takana on kovaa työtä 370:n
harjoitustunnin verran.
Vaikuttaa siltä, kuin nuoret olisivat Saikkosen käsissä sulaa vahaa, mikä ällistyttää - harvoin tapaa 14-18-vuotiasta, jonka olomuoto olisi lähelläkään sulaa. Saikkonen on kuitenkin onnistunut muovailemaan vahasta itsenäisen taideteoksen. Mutta Neonvalokaupunki on jopa enemmän kuin taideteos. 20-päisen nuorisoryhmän keskinäinen kommunikaatio on välitöntä ja loistavan yhteishengen voi lähestulkoon maistaa.
- Kaikki ryhmän jäsenet ovat kivoja omalla tavallaan, kuvaa eräs
neonvalokaupunkilainen.
Neonvalokaupungissa onkin tilaa kaikenlaisille persoonallisuuksille. Roolien vetäminen jätetään estradille. Onko
Saikkonen siis pystynyt siirtämään nuoriin muutakin kuin oman
ammattitaitonsa?
- Olen ollut oma itseni hyvine ja huonoine päivineni. En ole antanut nuorten keskenään ruotia toisten asioita, vaan antanut heidän ymmärtää toisen kunnioituksen tärkeyden. Ne ovat vanhanaikaisia arvoja, jotka eivät ehkä ole enää muodissa, mutta ne tätä maailmaa pyörittävät. Vaikka olen ohjaajana ollut melko ankarakin, olen myös välittänyt siitä, että nuorilla on kivaa ja esitys on hyvä.


Jedi-ritarit voittavat

Nuorisotyöstä alkunsa saanut Neonvalokaupunki onkin siis hyve-eettisesti latautunut, taiteellinen arvokerrostuma, joka tanssin keinoin räjäyttää tiensä katsojan mieleen.
- Minusta tuntuu, että olen hyvällä asialla. Ja ihminen pohjimmiltaa tietää, mikä on oikein ja väärin.
Nauraen Sami Saikkonen kertoo uskovansa, että jedi-ritarit lopulta
voittavat. Nuori Kulttuuri -tapahtuman avausesitys oli samalla ryhmän viimeinen yhteinen näytös. Neonvalokaupungin vuoden mittainen,
yhteinen taival on lopuillaan ja haikeus ilmassa on lähes käsinkosketeltavaa. Välitön ja vilpittömän iloinen ryhmä lakkaa olemasta ja nuoret lähtevät kukin tahoilleen. Tai sitten he noudattavat tuomariston kehotusta myydä Neonvalokaupunki kouluihin.

Ohjaus: Sami Saikkonen
Koreografia: Sami Saikkonen, Erica Härkönen, Maiju Ronkainen
Musiikki: Kie von Hertzen
Valosuunnittelu: Jukka Huitila
Tuotanto: Susa Österlund / Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskus

Jo nähty - tai sitten ei

Neonvalokaupunki lyö nuoruuden kirot vasten katsojan kasvoja, ja vielä
ilkamoi päälle. Toisaalta Neonvalokaupunki ilkamoi itselleenkin karrikoiden taitavasti nuorten tapoja ja käytösmalleja. Mutta Neonvalokaupunki ei ole vain oivaltava, vaan samalla äärimmäisen herkkä ja henkilökohtainen. Vanhempien kaipuu, huumeongelma ja elämä kaduilla koskettavat ja tarjoavat väkevän dejá vu -kokemuksen. Kokemusta vahvistaa poikkeuksellinen ilmaisu, ravistelevan tanssiteatterin mieletön hype. MTV-estetiikka viimeisteltyine puvustuksineen ja valosuunnitteluineen tarjoaa kokonaisvaltaisen teatterielämyksen.



Jessikka Aro Kuva: Anu Horttanainen 26.05.02
jessikka_aro@hotmail.com

Katso myös
» Lue juttuNeonvalokaupungin ensi-ilta
» Nuori kulttuuri -tapahtuman kotisivut