Ohita navigointi

Kaupunkiseikkailu Hiipivä haamu

Kaupunkikisaan osallistui pääosin pääkaupunkiseudun Partiolaiset. Mukaan oli eksynyt vartioita myös muulta Suomesta. Partiolaisen tunnistimena toimi sininen partiohuivi. Joillakin oli päässään Väiski - partiolaisten hattu.

Tapahtuman valmisteluihin kuului hyvän asun valinta. Suurin osa oli salapoliiseina mielikuvitusta käyttäen - vaikkapa Sherlock Holmesin salapoliisihatussa ja -takissa tarkkaileva vartio, mustissa asuissa kiiruhtava salkkuryhmä ja valkoisissa haalareissa tarkkoina liikkuva tyttöjoukko. Joillakin oli tummat lasit ja kasvomaalaus ja jollakin näytti olevan violetit hiukset.

Ryhmät liikkuivat pääosin vartioina - noin 4-7 nuoren ryhmissä ja pääikäiset olivat 13-17-vuotiaita. Nuoret olivat varustautuneet asujen lisäksi bussilipulla, ruokarahalla ja muistiinpanovälineillä. Kiellettyjä olivat kännykät ja sanelukoneet.


Kilpailua pilke silmäkulmassa

Kyseessä oli kilpailu, mutta koko partiojengi korosti rentoutta ja pilkettä. Monen mielestä oli tärkeää valmistautua tapahtumaan, viettää yhteinen, hauska päivä ja mitellä nokkeluutta eri tehtävissä.
Viiden rastin reitti kulki Kallion, Munkkiniemen, Töölön ja keskustan tuntumissa. Reitillä testattiin rohkeutta ja tarkkaavaisuutta piilorasteilla. Kyseessä ei ollut hikiväiskissä-kilpailu, sillä aika ei ollut ratkaiseva vaan vastaukset matkan varrella oleviin kysymyksiin ja tehtäviin sekä havainnot eri rasteilla.


Ennakkotehtävistä Päivän pamaukseen

Osanottajat saivat ennen varsinaista kilpailua kinkkisiä ennakkotehtäviä. Järjestäjät korostivat, että hyvä valmistautuminen on puoli kisaa.
Helsinki-tuntemuksessa oli monipuolisia kysymyksiä mm. asukasmäärä eri ajankohtina, olympialaiset 1952 sekä eri patsaat ja muistomerkit.

Varsinainen kisan teema talouselämä oli vahvasti esillä jo ennakkotehtävissä mm. mitä tarkoittaa FIM, devalvaatio, inflaatio. Bisneshoksnokkaa testattiin erilaisilla rahoituskustannuslaskelmilla.
Kisa lähti liikkeelle Päivän pamauksella, jossa kisailijat näkivät ennakkovideon ja saivat tarvittavan materiaalin - ja eikun liikkeelle!


Yksi rasti Nuorten mediassa - Hattutehtaalla

Itse reitin sisältö muodostui talouselämään liittyvistä asioista. Lähtökohtana oli kahden yrityksen Mestarimailat Oyj:n ja G-pallon fuusio eli yhdistyminen. Mestarimailat edusti likaista liiketoimintaa, jossa keinoja kaihtamatta käytetään hyväksi kaikkea mistä muodostuu taloudellista hyötyä eli mahdollisimman paljon rahaa.
Hattutehtaalla sijaitsi Mestarimailat Oyj:n pääkonttori. Yritys järjesti infotilaisuuden, jossa Hiipivän haamun osanottajat houkuteltiin "tienaamaan helppoa rahaa".


Markkinointipäällikkö, entinen putkimies, Pentti Hirvonen esitteli PowerPointin ja videon avulla yrityksen tarjoamia mahdollisuuksia: "Menestys perustuu verkostomarkkinointiin, kasvupotentiaali on huima, suoraan valmistajalta asiakkaalle, rahaa tulee ovista ja ikkunoista". Esittelyn jälkeen Partiolaiset tutustuivat pääkonttorin toimintaan ja henkilökuntaan.



Free Your Mind - Hiipivä Haamu crew 04.11.02
toimitus@toimitus.hattu.net

Katso myös
» Nuorisoasiainkeskus
» Yleisradio

Hiipivä haamu

» Hiipivä Haamu
» Hiipivä Haamu partiolaisille
» Kuvagalleria